Sunday 6 May 2012

ENAM AYAT SURAH A HADID

57:1
57:2
57:3
57:4
57:5
57:6

PENJELASAN


Di dalam Kitab Malikil Majid, halaman 60-61, diterangkan suatu cerita yang menarik,  bersumberkan dari Hassab bin Salim, yang antara lain isinya adalah sebagaimana berikut:


Beliau mempunyai seorang nenek  yang tua serta tidak mampu melihat sesuatu apapun juga. Pada suatu ketika neneknya itu di datangi oleh seseorang yang tidak dikenali seraya berkata: " Mahukah kiranya saya  ajar dengan salah satu nama Allah yang jika engkau baca dalam berdoa nescaya Alah mengembalikan pandanganmu? "

Jawab neneknya : " Semoga anda dibalas oleh Allah dengan kebaikan yang banyak dan mengampunkan kepada anda. Apakah itu kiranya ?" 
Orang yang tidak dikenalinya itu menjawab : " Angkatlah dua neneknya, dan ternyata  neneknya itu dapat melihat seorang lelaki tua yang sedang berdiri di depannya, dan tidak lama kemudian hilanglah ia.


Kejadian itu memang dirahsiakan oleh nenek Hassan bin Salim dan setelah menjelang kewafatannya, barulah diceritakannya.

Doa yang diajarkan oleh seorang lelaki tua itu adalah Surah Al Hadid ayat 1 hingga 6, sebagaimana di atas dan akhir dari Surah Al Hasyr..


Saiyyidina Ali pernah ditanyai tentang doa yag diajarkan oleh Nabi SAW kepadanya, maka jawabnya, " Apabila anda ingin memohon kepada Allah swt dengan sesuatu hajat, maka bacalah enam ayat dari surah Al Hadid, dan akhir surah Al Hasyr ( ayat yang ke 22, 23, 24 ), kemudian membaca doa berikut, nescaya akan terkabul apa yang dimaksudkan itu..


Ayat 22 surah Al Hasyr




59:22


Ayat 23 surah Al Hasyr


59:23

Ayat 24 surah Al Hasyr

59:24


No comments:

Post a Comment